keskiviikko 1. helmikuuta 2012

Rebeilyttää

Jostain se taas iski, nimittäin rebekuume. Luulin jo viime kevään jälkeen, että olisin päässyt taudista eroon, mutta eihän se niin vaan mennytkään. Viime päivinä on tullut vietettyä melko lailla aikaa mm. Kurttuputken ja RBW:n foorumeita selaillen. Kiinnostavia sivuja ovat olleet myös Martin Robsonin blogi ja Tech-CCR.com.

Koska nykyään CCR on jonkinlainen trendi, olen välillä oikein miettinyt miksi haluan (en rohkene sanoa tarvitsen) siirtyä suljetunkierron järjestelmään.

Suurimpana syynä on ehkä yllättäen halu keventää sukellusvarusteiden painoa tinkimättä kuitenkaan suoritettavien sukellusten kestosta ja syvyydestä. Joskus mittasin tuplapakettini painon ja se oli noin 50 kg. Siis 2x12 -pullot täysinä, noin 2½ kilon rst-selkälevy, vajaan parin kilon V-paino, wingi, hihnasto, valaisimet ja taisipa mukana olla vielä pukukaasupullokin. Melkoinen ero verrattuna vaikkapa JJ:n reiluun 32 kiloon (tietty tuonkin painoa nostavat valaisimet ja pukukaasupullo). Bailout-pullojen paino ei enää liity tähän, sillä ratkaisevaa on mielestäni yksittäisen paketin, ei koko varustemäärän paino.

Toinen syy liittyy käytettävissä olevaan kaasumäärään. Tähän asti olen sukeltanut 2x12 -pulloilla ja syvemmillä sukelluksilla olen roikottanut mukana yhtä stagea. Stagen kanssa käytettävissä olevan kaasun määrä on ollut jo melko lähellä kavereilla olevaa, joten ollaan saatu suunnitelmista järkeviä kaikkien kannalta. Kuitenkin stagepullo tuo mukanaan taas yhden muuttujan lisää, joka saattaa pilata sukelluksen jo pinnalla (laiterikko, huomaamatta tyhjentynyt pullo tms). Tietty laitteena CCR on huomattavasti teknisempi ja monimutkaisempi kuin OC-kamat, mutta kuitenkin...

Kolmas syy on kaasutäyttöjen vähentyminen. Tällä ei ole juurikaan tekemistä rahan kanssa, siitä rebejen korkea hankintahinta pitää huolen. Käyn sekoittelemassa tarvitsemani kaasut Hämeenlinnassa seuran tallilla, matkaa tulee edestakaisin noin 70 km. Heliumia minulla kuluu vielä sen verran vähän, ettei kaasukulujen leikkautumisen aiheuttamilla säästöillä voi paljon henkseleitä paukutella, jos laitteen hankkimiseen kursseineen kaikkineen uhraa neljäsosan vuosipalkasta. Kuitenkin täyttökertojen vähentymisen myötä tallille tarvitsee ajella hiukan harvemmin ja viettää siellä vähemmän aikaa pärisevän kompuran vieressä. Epäsäännöllistä vuorotyötä tekevälle tällä on toisinaan iso merkitys!

Kyllähän sitä hyviä syitä keksii itselleen vaikka kuinka paljon, ihminen on aika hyvä uskottelemaan itselleen kaikkea kun on ns. oma lehmä ojassa. Noilla kuitenkin mennään ja kevään Ranskan reissun jälkeen katsotaan missä maailma makaa...

Tuossa vielä minua kiinnostavien koneiden neljän kärki aakkosjärjestyksessä:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti